Van egy álmom

2014.11.01. 16:29

 

25 évvel a rendszerváltás után még mindig értetlenül állok néhány kereskedő felkészületlensége előtt. Felmerül a kérdés: még hány év kell, hogy egy eladó MEGBECSÜLJE és tisztességesen kiszolgálja a vevőit? Mikor veszi a fáradtságot és kezd el a vevő fejével gondolkozni, függetlenül attól, hogy vascsövet, szalonnát vagy bort árul? Az állami eladókról szó sincs! Döbbenetemet a magánszektor inkompetenciája okozza.

 

Itt írtam a borhoz való viszonyomról, ám elhallgattam, milyen sokat kóstoltam külföldön. Gondoltam: meg kell értenem, miért csak Magyarországon világhírű a magyar bor! Voltam Ausztriában, Olaszországban, Németországban, Franciaországban és kiderült: egyik helyen sem 25 éve foglalkoznak komolyan a borkészítéssel és gazdaságilag is előnyösebb helyzetben vannak. Magyarországon sokkal kevesebb a tőke és alacsonyabb a fizetőképes kereslet.

 

A legnagyobb különbség azonban a gondolkodásmód: külföldön 100 potenciális vevőből igyekeznek mindegyiket kiszolgálni. Az eladók figyelmesek, kedvesek, hozzáértők. Bármikor térek be a nyitvatartási időben. És ha nem akkor tudok menni? Semmi baj! Egy telefonos egyeztetés és máris megvan az időpont: figyelmesen, kedvesen, hozzáértően várnak. Hozzáteszem: a kóstolás mindig ingyenes!

 

Tőkét vagy termelési tapasztalatot nehéz pótolni, ám a gondolkodásmód átvétele azonnal menne! Ennek megértéséhez nem kell közgazdász diploma, gondolnám! Sok magyar borász mégsem érti.

 

xszép udvar no bor.jpg

 

Magyarországi kóstolásaimkor már előfordult, hogy a borász:

  • Ki akarta fizettetni az el nem fogyasztott, de megkezdett palackokat! Megrökönyödve hallgattam. Miért is fizetném ki, amiből csak kóstoltam és nem ittam meg??

  • A gyönyörű borteraszán, varázslatos naplemente közben nem szolgált ki, mert éppen nem ért rá. Micsoda?? Miért nem írja ki a nyitva tartást, az amatőr?? (a fentebbi képen)

  • A kapujára kiírta: „kóstolás/eladás 12-20 óráig.” 17 órakor már senkit sem találtam ott. Felhívtam, elmondta: korábban kellett hazamennie. Micsoda?? Nincs egy „zárva” tábla?

 

Remélem, a következőket megértik a borászok és eladók:

 

Ki a drága vevő?

 

A borboltok kereskedőinél vásárlók és a borfesztiválokon kóstolók! Értük fizet a borász. A bor viszonteladója súlyos jutalékot kap és a fesztiválstand költsége sem kevés.

 

Ki a jó (értsd: alacsony költségű) vevő?

 

Aki megjelenik a borásznál a pincében, kóstolni akar és a borásznak nem kell közvetítőket és/vagy szállítási költséget fizetnie a bevételéből.

 

Ki a motivált vevő?

 

Aki olyannyira érdeklődik a borász és a borai iránt, hogy hajlandó elutazni a pincéig egy helyszíni kóstolóra.

 

Miért jó a pincelátogató vevő?

 

Mert motivált és olcsó. Egyetlen kívánsága van, kóstolni szeretne. Be kell hívni, rá kell szánni az időt és meg kell kínálni. Kedvesen, figyelmesen, hozzáértően.

 

Egyszerű ez, ám sokaknak mégsem megy! Az eladó (borász) nem képes a vevő kedvéért felírni a kerítésére a nyitvatartási időt vagy nem képes kitenni egy nyitva/zárva táblát. Felmerül a kérdés: vajon mikor lesz képes arra, hogy a facebook és az internet dübörgésének korában az ehhez hasonló fontos infókat a webre is kitegye, SEGÍTENDŐ a MOTIVÁLT, VÁSÁROLNI KÉSZ VEVŐT: ne utazzon hiába, ha senkit sem fogadja!

 

Magyarországon a minőségi bor iránt érdeklődő fizetőképes kereslet szűk, a borászok száma növekszik, jobban, mint a fogyasztás. A harc óriási, a külföldi borok gyakran olcsóbbak, ár/érték arányuk jobb. Főleg az 1-3000 forintos kategóriában. Mit érdemel az a magyar borász, aki ezt nem érti meg? Hogy soha többet ne vegyek tőle bort és minden fórumon elmondjam, miként jártam vele.

 

jó.jpg

 

A közgazdaságtan tapasztalatai szerint leghatékonyabb és legeredményesebb értékesítési technika, ha az eladót kézről-kézre adják a vevők. A propaganda tapasztalatai szerint 10 elégedett ügyfél ajánlása 30-at hoz, míg tíz elégedetlen 70-et elriaszt. Ennyivel erősebb a kritika!

 

 

Álmomban az eladók megértik ezt és erről nem kell többet írnom. A világ tele van szépséggel...

 

 

 

 

takacskrisztianir.blog.hu és facebook.com/takacskrisztianir

A bejegyzés trackback címe:

https://takacskrisztianir.blog.hu/api/trackback/id/tr376854429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása